In gezondheid sauna

Een bezoek aan de sauna, hier de voordelen voor je gezondheid!

 

gezondheidsvoordelen-sauna
Een bezoek aan de sauna heeft veel voordelen voor je gezondheid. Zo hebben sommige mensen zelfs een spa aan huis om op wekelijkse basis te kunnen genieten. Mocht dat niet haalbaar zijn dan is eens in de zoveel tijd een bezoekje aan een wellness resort ook aan te raden. Hier de voordelen voor je gezondheid als je gebruik maakt van de sauna. 

Sommige mensen zijn een fan van de sauna en voor anderen is het nog een drempel om over te gaan. In meerdere wellness resorts bieden ze dagen aan waarbij je de sauna kan bezoeken in badkleding. Dit kan voor sommige mensen de drempel om naar de sauna te gaan net verlagen. Ik ben zelf ook een keer naar een sauna geweest met bladkleding. Het is een iets andere ervaring maar net zo ontspannen. 

Wat zijn nou de voordelen van een sauna voor je gezondheid?

Verbetering van de bloedsomloop
Door de stijging van de temperatuur in een saunacabine gaan je bloedvaten openstaan. Dit zorgt ervoor dat het bloed in je vaten beter zijn weg kan vinden. Zo komt het bloed ook op plekken waar het normaal lastig kan komen en zorgt het voor een verbetering van de bloedsomloop.

Uitscheiding van afvalstoffen
De uitscheiding van afvalstoffen wordt door de bloedsomloop ingang gezet. Zodra dit gestimuleerd wordt kan het lichaam afvalstoffen beter uitscheiden. Zo ga je in de sauna zweten. Je poriën in de uit gaan verder openstaan en via de huid komen afvalstoffen naar buiten. Ook gaan organen zoals de lever en nieren beter werken. In combinatie met voldoende drinken zorgt dit voor een algehele zuivering van het lichaam. 

Verbeterde weerstand
Je weerstand kan aanzienlijk verbeteren als je er goed voor zorgt. Doordat je bloedsomloop beter zijn werk kan doen en afvalstoffen worden uitgescheiden zal ook je weerstand verbeteren. Zo kan je immuunsysteem zich beter weren tegen verkoudheid en griep.

Goed voor spieren en gewrichten
Het is algemeen bekend dat mensen met last van spieren en gewrichten vermindering van de klachten ervaren bij warmte. Reuma of fibromyalgie zijn ziektes waarbij een bezoek aan de sauna echt verbetering kan brengen. Bij jij een fanatieke sporter die wel eens spierpijn heeft dan kan een bezoek aan de sauna ook verlichting brengen tussen je trainingssessies door. 

Stressvermindering
Een bezoek aan de sauna kan ook voor stressvermindering zorgen. Het is namelijk zo dat een sauna zo ingericht is dat je echt even een momentje voor jezelf kan nemen. Je kan hierheen gaan in je eentje of juist met gezelschap. Even weg van alle dagelijkse sleur en nergens aan hoeven denken. 

Legionella sauna
In de sauna en zwembaden is het belangrijk dat er goed gekeken wordt naar het onderhoud van het water. Achterstalligonderhoud kan namelijk voor een bron van bacteriën zorgen. Zoals de legionellabacterie. Je wilt niet naar een Legionella sauna. Legionella is een bacterie die een ernstige longontsteking kan veroorzaken, welke bekendstaat als de veteranenziekte. De bacterie bevindt zich in grond- en leidingwater en vormt alleen een probleem als zij zich kan vermeerderen. Dit gebeurt in stilstaand warm water (25-55 graden Celsius). Water met de legionella bacterie vormt echter pas een gevaar als het wordt ingeademd in de vorm van damp of nevel (bron: www.stichtingveteranenziekte.nl).

Over het algemeen is de kwaliteit van het water in de sauna's in Nederland erg goed. En wordt hier dagelijks op gelet. Mocht je een sauna aan huis hebben dan is het wel goed om wekelijks de leidingen goed door te spoelen om te voorkomen dat er stilstaand water ontstaat. 

Tips voor de sauna
Blijf maximaal 20 minuten in de cabine. Zorg voor 5 minuten rust voor het afkoelen. Drinkt voldoende na de saunagang. Zorg vooral dat je geniet als je er bent, dat het aller belangrijkste. 


 Ga jij wel eens naar de sauna?

Dit artikel betreft een samenwerking.
Afbeelding afkomstig van Pexels.com

Gerelateerde artikels

0 reacties:

Een reactie posten